Onze Markt: eerlijk voedsel naar de supermarkt brengen

6 juli 2021

Op democratische wijze bepalen welk eerlijk product er in de supermarkt komt. Kan dat? Het team van Onze Markt gaat het testen op festival Welcome to the Village.

Democratisch kiezen

Onze Markt wil samen met consumenten eerlijk voedsel naar de supermarkt brengen. Dit klinkt vaag, maar is eigenlijk heel simpel: aan de hand van vragenlijsten vragen ze wat je echt belangrijk vindt. Is dat een eerlijke prijs voor de boer? Of juist lokale productie?

Op een democratische manier wordt zo besloten welk product er in de schappen komt. Onze Markt staat met een test op Welcome to the Village (16 – 18 juli) om samen met het festivalpubliek te ontdekken welk verhaal ze willen vertellen om een bredere doelgroep te bereiken.

De 3 initiatiefnemers staan naast elkaar met een stad op de achtergrond

De initiatiefnemers van Onze Markt: Minne Baukema, Hester Schilt en Simon Schilt.

Verleidingsmodel

Het team van Onze Markt bestaat uit Hester Schilt, Simon Schilt en Minne Baukema. Hester is student Food Innovation aan HAS Hogeschool. Antien Zuidberg, lector Design Methoden in Food bij de HAS is ook betrokken.

Haar lectoraat heeft een prototype verleidingsmodel ontwikkeld: dit model brengt kennis van consument, aspecten van het concept, de verkoopplaats, en verleiding bij elkaar. Tijdens test wordt het model en de kennis over verleiding van duurzame concepten verder gevalideerd.

Eerlijke voedselketen

De ambities van Hester, Simon en Minnen zijn groot: ''Bij Onze Markt dromen we van een toekomst waarin de waarde van voedsel is hersteld en er een eerlijke voedselketen bestaat. De consument weet wat hij eet, de boer krijgt een eerlijke prijs en we putten de aarde niet uit.

Hierdoor zorgen we dat de boer en de consument weer met elkaar verbonden zijn. Wij gaan dit voor elkaar krijgen door samen met de consument, op democratische wijze te beslissen wat er in de supermarkt komt te liggen.''