LEVV-LOGIC

Hogeschool van Amsterdam

Het aantal bestelbusjes in steden groeit. Bedrijven bieden hun klanten steeds meer opties voor de levering van goederen. Webwinkels bieden “same day delivery” aan. In de bouw geldt vandaag besteld, morgenochtend afgeleverd op de bouwplaats. De consument wil een pakketje kunnen ophalen bij een zelf gekozen afhaalpunt en laat zijn boodschappen thuisbezorgen.. Al die busjes zijn slecht voor de luchtkwaliteit en dragen bij aan de geluidsoverlast, drukte en onveiligheid in steden. Daarom gingen onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam aan de slag met de vraag: Hoe kunnen lichte elektrische vrachtvoertuigen rendabel worden ingezet voor stadslogistiek?

Logistieke processen anders organiseren

Veranderingen in de marktvraag (kleinere volumes, snellere levering) en in het mobiliteitsbeleid van gemeenten (invoering van tijdvensters en milieuzones) brengen uitdagingen mee voor logistieke professionals op het gebied van voertuiginzet en planning. Zij willen hun bezorgdiensten betrouwbaar en efficiënt blijven aanbieden, optimaal gebruik maken van hun voertuigen en de drukke binnenstad snel kunnen bereiken. Dit vraagt om nieuwe oplossingen, met schone, stille en in omvang efficiënte voertuigen die ingezet worden om de logistieke vraag in steden te bedienen. Lichte elektrische vrachtvoertuigen, oftewel LEVV’s - het segment tussen fiets en bestelvoertuig met elektrische aandrijving of trapondersteuning - biedt hiervoor uitkomst. Veel zendingen in steden lenen zich voor stadslogistiek met LEVV’s, maar leveranciers en logistiek dienstverleners weten niet hoe ze de voertuigen rendabel kunnen inzetten. Dit komt omdat de huidige logistieke processen afgestemd zijn op de inzet van bestel- en vrachtvoertuigen. Voor overstap naar LEVV’s dienen de logistieke processen anders georganiseerd te worden, want de voertuigen zijn kleiner in omvang en hebben een andere laad- en energievoorziening. Daarnaast is onvoldoende duidelijk aan welke technische eisen de voertuigen moeten voldoen. In LEVV-LOGIC ontwikkelen de Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool van Arnhem en Nijmegen samen met logistiek dienstverleners, verladers en voertuigaanbieders uit het mkb, netwerkorganisaties, kennisinstellingen en gemeenten nieuwe kennis over logistieke concepten en businessmodellen met LEVV met als doel een rendabele inzet van LEVV’s in stadslogistiek.