GoingEcoGoingDutch

ArtEZ

Zowel in de textiel- en kledingsector als bij het grote publiek groeit het besef dat de huidige mode- en textielsector niet houdbaar is. Vanwege de enorme belasting op het milieu, maar ook vanwege de ontoelaatbare sociale problematiek in de productieketen die vooral in lage-lonen plaatsvindt. Maar het is moeilijk om te beoordelen wat goede duurzame keuzes zijn, zowel voor producenten als consumenten. Dat geldt voor de keuze van materialen, oplossingsrichtingen in productieprocessen én marketing- en verkoopbenaderingen. Zowel jonge, ‘duurzame’ ontwerpers, als gevestigde bedrijven zijn dan ook op zoek naar alternatieve materialen en productieprocessen. En naar informatie over de werkelijke impact op de ecologische footprint. Ook hebben ontwerpers en bedrijven behoefte aan ondersteuning in de ontwikkeling van duurzame designoplossingen en een bijbehorend marketingverhaal. GoingEcoGoingDutch heeft deze vraagstukken opgepakt.

Nieuwe oplossingsrichtingen

In het onderzoeksproject werken vezel-, garen- en textielproducenten en modebedrijven samen met hogescholen Saxion en ArtEZ. Ze hebben van duurzame, lokaal geproduceerde textiele vezels (als hennep en recycelde denim) garens, weefsels en breisels ontwikkeld en deze verwerkt tot vermarktbare (modische) producten. Het doel van het project is een circulaire (Going Eco) en lokale (Going Dutch) productieketen.

Het bijzondere van GoingEcoGoingDutch is dat alle partners vanaf het begin samenwerken in de ontwikkeling van een circulair proces én dat deze processtappen in samenhang onder de loep worden genomen. Daarbij is een bijzondere samenwerking in de keten tot stand gebracht, met nieuwe inzichten in en invloed op het sluiten van de keten, waarbij iedere partij nieuwe oplossingsrichtingen heeft ontdekt voor de verdere verduurzaming van de eigen organisatie én voor de verduurzaming van de gehele productieketen (keten-optimalisatie in plaats van sub-optimalisatie per stakeholder).